Njen “zločin”: nosila je hidžab tokom intervjua na televiziji.
Izabrana prošlog decembra za predsjednicu Nacionalne unije studenata na Univerzitetu Sorbonne, devetnaestogodišnja Maryam Pougetoux naviknuta je da sluša neslaganja sa svojim naprednim pogledima. Ali, bila je potpuno nespremna za ono što se desilo prošlog mjeseca, nakon što je u jednom intervjuu kritikovala skorašnje promjene u obrazovnom sistemu.
Pougetoux, prakticirajuća muslimanka koja nosi hidžab koji pokriva njenu kosu i vrat, na jednoj od vodećih televizijskih kanala, M6, upitana je za komentar o predloženim izmjenama koje bi otežale upisivanje na univerzitete. Ona i masa studenata koji su izašli na ulice u cilju protesta smatraju ovaj čin diskriminatornim i elitističkim.
Ali, debata koja je uslijedila nije imala ništa s obrazovanjem, već s njenim izgledom. Debatu je započeo Laurent Bouvet, sekularist i član grupe Le Printemps Républicain (Republikansko proljeće). Grupa je nastala 2016. godine u cilju odbrane francuske republikanske ideje laicizma, koji je nastao tokom revolucije u cilju udaljavanja katoličke crkve iz svih državnih poslova. Ali, prethodnih godina, kako kažu kritičari, neke grupe ovo koriste kako bi spriječili rastući utjecaj islama u Francuskoj.
U jednoj objavi na Twitteru Bouvet je rekao: “Mi nikoga ne lovimo, već samo ukazujemo na nedosljednost liderice studentske grupe koja nosi hidžab. Kako neko može braniti stvari kao što su abortus i feministički principi, dok s druge strane ispoljava svoja uočljiva vjerska uvjerenja?”, upitao je.
Uskoro, činilo se da je skoro svako imao nešto reći o ovoj “besramno religioznoj” studentici.
Pougetoux kaže da je i sama bila iznenađena reakcijama te da je morala istražiti pojam “politički islam”, kako bi joj bilo jasnije za šta je optužuju. Kaže da nije bila pretjerano uznemirena zbog karikature na naslovnici magazina Charlie Hebdo, za koju su mnogi rekli da je na njoj predstavljena kao majmun.
“Prvo sam se smijala. Charlie Hebdo ismijava svakoga, nisam to shvatila lično”, rekla je u jednom intervjuu. Ono što joj se dopalo je zapravo činjenica da su oni bili jedini koji su naglasili njenu poruku.
Ipak, uočila je da nisu svi dijelili njen smisao za humor. “Bila sam jako povrijeđena kad sam shvatila da je to nanijelo mnogo bola mojoj porodici i prijateljima“, rekla je.
Nimalo iznenađujuće, primila je mnogo podrške od svojih istomišljenika.
“Za pet godina, nikad nisam vidio ovakav nivo maltretiranja jedne liderice studenata“, rekao je jedan student iz Danske u prostorijama studentske grupe. “Ti si super nevjerovatna. Nemoj dozvoliti rasistima da pobijede“.
Njene plave oči su zacaklile dok je zahvaljivala ovom mladiću. Pougetoux u zadnje dvije sedmice prima slične izjave podrške s univerziteta, na ulicama Pariza, kao i u online prostoru.
Ali cijelo ovo iskustvo je bilo jedno veliko iskušenje za ovu 19-godišnju studenticu književnosti i komunikacija.
Pougetoux nije prekršila nikakav zakon. Dok su hidžab i drugi vjerski simboli zabranjeni u javnim ustanovama, kao i osnovnim i srednjim školama u Francuskoj, dozvoljeni su u univerzitetskim kampusima. Štaviše, jedan ekspert je rekao da laicizam ne bi smio biti korišten da stigmatizira manjine, već da omogući slobode za sve.
“Država je ta koja ima obavezu da bude neutralna, a ne građani”, kaže Nicolas Cadène, viši član Opservatorija za sekularizam, agencije koja se zalaže za poštovanje laicizma i savjetuje vladu po tom pitanju.
“Postoji samo jedna pravna definicija, ali mnogi dodaju neke intelektualne definicije”, rekao je on. “Ljudi koji koriste laicizam da bi produžili neutralnost griješe. Ničija sloboda se ne smije dovoditi u pitanje”.
Ipak, mnogi muslimani Francuske su se osjetili direktno ugroženim zakonom iz 2004. godine, koji je zabranio hidžab i religijske simbole djevojčicama. Primjedbe francuskih političkih lidera povremeno su znale zapaliti plamen, kao kad je predsjednik Emmanuel Macron rekao da hidžab nije “u skladu s civilizovanošću”.
Pougetoux, koja je počela nositi hidžab u srednjoj školi, kaže da nije imala problem s tim da ga skine kad bi ušla u prostorije škole.
“To je bio zakon i ja sam ga poštovala”, rekla je. “Imala sam jasan cilj da budem dobra učenica, te sam to posmatrala kao žrtvu koju neću morati da podnosim na fakultetu“.
Pougetoux je neuobičajena meta za čuvare francuskog identiteta, islamofobe i rasiste, jer je ona Francuskinja koja je tolerantna u svojim vjerskim uvjerenjima. Korijeni njene porodice sežu do regije Correze u jugozapadnoj Francuskoj, a odrasla je u predgrađu Pariza, u porodici koja je pripadala radničkoj klasi. Ona dolazi iz dugogodišnje tradicije političkog učešća, naročito kad govorimo o protestima sindikata i radničkim pravima. Njeni pradjedovi i prabake bili su dio Francuskog pokreta otpora tokom Drugog svjetskog rata, a njena prabaka je učestvovala u demonstracijama za pravo glasa žena, koje je usvojeno tek 1944. godine. Njeni roditelji su prešli na islam prije nego su se upoznali te ona kaže kako je odgajana u tolerantnom okruženju, u kojem se razlike prihvataju. “Na našim porodičnim okupljanjima imamo muslimane i kršćane, te se svi veoma dobro slažu”, kaže ona.
Iako Pougetoux možda ne može u potpunosti shvatiti koliko je mržnje izazvala, posmatrači ovaj incident vide kao nešto što vodi ka drugoj u nizu debata o francuskom identitetu, a posebno seksizmu, za koji mnogi kažu da je skriven u ovoj državi.
“Prema nekima, da bi žena bila emancipovana ona se mora uklopiti u određeni stereotip”, kaže Nadia Marzouki, politička istraživačica Nacionalnog centra za naučno istraživanje u Parizu. “Neki ne mogu podnijeti činjenicu da je jedna muslimanka tako otvorena”.
Francuska nije raskrstila sa svojom kolonijalnom prošlošću, a mnogi i danas vjeruju da je njihova misija da civilizuju druge kulture, rekla je Joan Scott, američka historičarka koja je opširno pisala o kontroverzama hidžaba u ovoj zemlji.
“Povezivanje žena koje nose hidžab s političkom prijetnjom naciji je prilično neuobičajeno”, rekla je ona. “To je zamalo kao da su ove žene označene kao vještice. One nose neku zlu prijetnju integritetu nacije. Ne mogu biti viđene kao ništa drugo osim agresivne prijetnje. Ako to nije neki oblik rasizma ili islamofobije, ne znam šta jeste.”
Bouvet, u odgovoru na pitanja poslata e-mailom, rekao je da njegova reakcija protiv Pougetoux “apsolutno nije pitanje sekularizma, u smislu zakona. Maryam Pougetoux ne krši zakon i ne ide protiv laicizma. Problem je njena uloga zvanične predstavnice studentske zajednice koja je do sada branila ideje i vrijednosti koje nisu kompatibilne s onim idejama koje hidžab predstavlja.”
Međutim, Pougetoux, koja se nada da će jednog dana raditi za neke od svjetskih neprofitnih organizacija, rekla je da vjeruje da mnogi političari i intelektualci u Francuskoj imaju zastarjele načine razmišljanja, koji ne odražavaju tolerantnije tačke gledišta francuskih građana ili, posebno, njenih kolega/ica s fakulteta.
“Ljudi misle da mi nikad ne možemo nositi hidžab po svom izboru“, kaže Pougetoux. “Ja ga nosim iz vjerskih uvjerenja. On me ne sprečava da imam normalan život, progresivne vrijednosti, kao i u tome da posvetim svoj život političkom angažmanu”.